torsdag 1 december 2011

Om Livet: Kärlekens fem språk

För ett tag sedan satt jag och pratade med en vän. Hon berättade om utmaningar och besvikelser som hon upplevde i relationen till sin man. Det var uppenbart att de älskar varandra, men lika uppenbart var det att de uttryckte sin kärlek till varandra på sätt som den andra hade svårt att ta till sig. Vartefter hon berättade insåg jag att grundproblematiken till stor del handlade om något som Anna och jag läste en bok om i samband med att vi gifte oss. 

Boken heter "Kärlekens fem språk" och den handlar om att vi uttrycker och tar emot kärlek på olika sätt. Författaren menar att det i grund och botten finns fem olika sätt att uttrycka och ta emot kärlek på:

  • Komplimanger
  • Tid för varandra
  • Ta emot gåvor
  • Göra varandra tjänster
  • Fysisk beröring

Självklart kan inte kärlek i all dess vidd och bredd spaltas upp i fem enkla punkter, och boken ger på intet sätt en komplett lösning för den perfekta relationen. Däremot har Anna och jag funnit att det finns viktiga nycklar i de här punkterna som hjälpt oss förstå varandra bättre och utifrån det har vi lärt oss att bättre uttrycka kärlek och uppskattning mot varandra på sätt som en andra kan ta till sig.

Jag berättade för min vän om boken och kom även på att jag kan tipsa om den här på bloggen, om det skulle vara så att du som läser går igenom något liknande det som min vän beskrev, eller om du vill förebygga att göra det. Allt gott önskar jag dig!

Om Livet...

1 kommentar:

  1. Boken har varit slutsåld under en längre period. 31 mars 2012 släpps en reviderad och uppdaterad version av samma bok under namnet "Upptäck kärlekens olika språk". Finns t ex på www.adlibris.se

    SvaraRadera