torsdag 14 april 2011

Tre saker jag inte baserar mina beslut på

Idag har jag haft telefonmöte med min Personliga Coach Satu Jonsson som är fantastiskt bra på det hon gör! Coaching är förresten något jag rekommenderar varmt till alla som har saker de vill uppnå eller förändringar de vill göra till exempel. En coach är inte en rådgivare, utan snarare ett bollplank, som hjälper dig att själv komma fram till insikter.  Det är fascinerande vad mycket svar på sina frågeställningar man faktiskt har inom sig själv.

Jag fick coaching på ett specifikt område som rör beslut jag behöver fatta kring att stanna i en viss situation eller röra mig vidare. Något av det viktigaste jag fick med mig av samtalet var tre saker som jag inser att jag varit nära på att låta påverka mitt beslut, kanske rentav avgöra det, men som absolut inte får det. Jag tror många andra kan vara hjälpta av de insikterna i sitt beslutsfattande, därför delar jag med mig av dem:

- Omständigheter. Att skylla på omständigheter i de beslut man fattar är farligt. Då gör man sig själv till ett offer. Motivationen till de beslut man fattar måste man hitta inom sig själv. Frågan "vad är bäst för mig och de som betyder mest för mig?" är en viktig ledstjärna vid beslutsfattande.

- Andra människors åsikter. Det är så viktigt att inse att alla inte kan tycka om en, eller förstå beslut man fattar. Som jag tidigare nämnt är jag diplomatiskt lagd, vilket också innebär att jag har en tendens att in i det längsta försöka vara så många människor som möjligt till lags. Men för att fatta visa beslut som man kan stå för i längden är det så viktigt att bestämma sig för vems åsikt som man bryr sig om.

- Oro. I coachingprocessen insåg jag att jag gått omkring med en molande oro kring den här situationen. En oro över vad som skulle kunna hända om jag stannade kvar i situationen som det gällde. Snart insåg jag att det helt och hållet var ett fantasimoln som jag målat upp. Vi benade i vad det värsta är som skulle kunna hända i den här situationen, och jag insåg: "I can handle it".

So, there you go: Tre insikter som saker som inte får styra mina beslut och mitt tips är att du inte låter dem styra dina beslut heller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar