fredag 15 april 2011

Göra det man tänkt

Idag hade jag bestämt mig för att städa: damma o damsuga. Det slutade med att jag, utöver det jag planerat, även rev ut allt ur bokhyllan och dammade och sorterade om, putsade fönstrena, gjorde rent badrummet och pysslade om blommorna. Helt enkelt gjorde jag många fler saker på städområdet än jag hade tänkt. Det i sin tur gjorde att jag inte hann med att göra det jag hade planerat för dagen utöver städningen...

Vid närmare eftertanke inser jag att jag har en tendens att hamna i den situationen ganska ofta, dvs jag har en uppfattning om vad jag vill och behöver göra, men när jag börjar göra en sak blir jag uppslukad och distraheras från att göra andra saker jag tänkt. Det betyder inte att det jag gör är dåligt. All städning jag utförde var högst nödvändig. Men: När man inte gör det man tänkt göra, så uppnår man heller inte det man tänkt att uppnå. En uppenbar regel när man ser det på pränt, men så lätt att glömma när det väl kommer till kritan.

Den här regeln gäller i de små sakerna, vardagliga beslut och prioriteringar, såväl som i de stora besluten och prioriteringarna. Därför är det så viktigt att påminna sig om vad det är man faktiskt vill, vad som är viktigast. När jag var i skedet att påbörja de sakerna som var utöver det jag från början hade tänkt, borde jag frågat mig: "Hur viktigt är det här i förhållande till mina andra planer för dagen?". Då kanske mina val för dagen sett annorlunda ut.

Självklart bör man inte överdramatisera det här och dra det till sin spets. Men den här situationen påminde mig om att mina beslut och prioriteringar påverkar vad jag uppnår, min destination.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar