tisdag 19 april 2011

Nöjd med sig själv

Idag läste jag någonting som gick rakt in i hjärtat på mig. Kanske kan det även tala till Dig. Det sätter även fingret på en brännande punkt angående vårt mänskliga tillstånd idag. Såhär stod det:


"You're blessed when you're content with just who you are - no more, no less. That's the moment you find yourselves proud owners of everything that can't be bought".


Att vara nöjd med sig själv just precis som den man är, är inte ett budskap som inte står högst på agendan i TV, tidningar, på nätet och dylikt. Självförbättring - bli smalare, bli smartare, bli snyggare, bli slätare, blir lyckligare osv - har vi väl aldrig matats med så mycket som nu. Att antyda att man är nöjd med sig själv som den man är, är nästan tabu.


Enligt vad jag läste, så i samma ögonblick som man är nöjd med sig själv, är man ägare av allt som inte kan köpas. Coolt! Annorlunda valuta att betala med: sin egen nöjdhet. Vad är det då som inte kan köpas? Lycka, känsla av tillfredsställelse, kärlek är några saker jag kan komma på. Det blir man alltså ägare av. Stora ord. Men jag tror de är sanna. Det är oändligt mycket lättare att känna sig lycklig och tillfreds i livet om man är tillfreds med sig själv. Kärlek är svårt både att ge och ta emot om man inte är nöjd med sig själv.

Jag är inte där än, men långt mycket närmre än vad jag har varit. För de flesta av oss är nog det här något som måste få vara en process. De här orden gav mig en rejäl skjuts i att fortsätta sträva mot att vara nöjd med mig själv - varken mer, eller mindre!

(Citationen är från Bibeln, översättningen The Message, Matt 5:6)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar