torsdag 28 april 2011

Källor

Jag har suttit en stund vid datorn och varit ute på nätet en och tänkte avsluta med att skriva ett inlägg här på bloggen. Men oj vad svårt det är att hitta mina egna tankar. Så full av intryck är jag från min stund i cybervärlden. Full av andra människors information. Jag säger inte att det är dåliga intryck, men de är långt fler än vad jag tänkte när jag först satte mig vid datorn och de kommer från andra människor.

Informationssamhälle är verkligen ordet för samhället vi lever i. Vikten av att vara medveten om detta ökar i takt med den växande informationsmängden. Jag skulle vilja påstå att i nästan all information finns även värderingar.

Allt vi tar in påverkar och, på lång sikt, formar oss. I sättet vi tänker, prioriterar, värderar och agerar. Det tangerar det jag skrev igår om frön. De värderingar vi har, har såtts någon gång någonstans ifrån, genom ett intryck vi fått. Det kan vara från våra föräldrar, från vänner, eller från saker vi läst eller hört via alla informationskällor vi har tillgängliga.

Jag måste påminna mig själv om det här med jämna mellanrum, och utvärdera mina tankemönster och värderingar och var de kommer ifrån. Är det sunda tankar och värderingar? Kommer de från en källa som jag tycker är ok att den influerar mig?

Vilka källor till input har du i ditt liv? Vilka av dem vill du ska påverka dig? Behöver du stänga av någon av dessa källor till input i ditt liv? Behöver du lägga till någon?

Du, och de som står dig nära, är värda att ditt inre har ett fräscht inflöde så att ditt liv även kan ha ett fräscht utflöde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar