lördag 9 april 2011

Värdet av förberedelse

Så många gånger när jag ska iväg på saker har jag kommit på saker som skulle ha förberetts eller som jag skulle ha med, alldeles för sent. Det slutar med att jag gör det i all hast eller inte gör det alls. Och jag rusar stressat iväg på det jag ska till.

Idag när vi ska på barndop är vi ute i god tid, vi har bestämt vad vi ska ha på oss, Shanices skötväska är packad, vi har förberett så vi kan äta lite lätt innan vi åker osv. Jag har till och med tid att skriva ett inlägg här :) Det ger en helt annan förutsättning att få ut mesta möjliga av barndopet vi ska iväg på. Kommer man dit med andan i halsen tar det en god stund innan man landar och känner sig närvarande där man är. Kanske känner man sig distraherad under hela vistelsen. Men nu när vi kan ta det lugnt, en sak i taget vet jag att vi också kommer kunna njuta av barndopet och festligheterna kring det.

Det finns något i det här som gäller livet som helhet tror jag. Jag har många saker jag vill uppnå, destinationer i livet jag vill komma till. En sak jag har uppnått är att jag utbildat mig till tandläkare. Det är något som måste ha sin process och ta sin tid av förberedelse. Hade jag försökt trycka ihop utbildningen på ett år istället för fem, så vet jag inte om jag litat på mig själv som tandläkare och mina patienter skulle nog ha svårt att lita på mig.

Det jag säger är att det alltid finns en tid av förberedelse inför saker man vill uppnå. För mig är den fasen ofta frustrerande och jag missar många gånger att se det för vad det är, en förberedelse. Istället känner jag att jag står och stampar.

Men den här sköna känslan som infinner sig idag när jag kan ta en sak i taget och vara trygg i att jag är förberedd inför det vi ska på, gör att jag vet att jag också kommer kunna njuta, få och ge ut mesta möjliga av barndopet.

Dagens lärdom: underskatta inte förberedelsestadiet! Det är en investering i destinationen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar