fredag 29 april 2011

Oaser

Igår skrev jag om vårt informationssamhälle och hur svårt det kan vara att hitta sina egna tankar mitt i all informationsbombardering vi utsätts för.

Förra helgen hade vi möjlighet att resa bort både till Rådmansö och ned till Norrköping. Att komma iväg är ett jättebra sätt att få lite perspektiv på tillvaron, hitta sina egna tankar. Men det är inte alltid man har möjlighet att resa iväg hursomhelst. Då får man hitta andra möjligheter...

Jag har upptäckt att jag har tre oaser i vardagslivet där jag, mitt i allt som ska göras och hinnas med, har möjlighet att landa i mig själv, tänka efter och be.

Min första oas är när jag diskar. För vissa låter det nog helt galet, men jag tycker att det är rätt avkopplande att diska. Jag tror det ligger i kombinationen av att göra något med händerna men som ändå inte kräver någon större tankeverksamhet, och att göra nytta, något produktivt. Det ger en sådan tillfredsställelse att förvandla ett diskberg till en blank, rentorkad diskbänk.

Min andra oas är promenader. Att sträcka ut benen, andas frisk luft, njuta av naturen är så välgörande för ens inre. Bilkörning är min tredje oas. Precis som diskning är det en aktivitet som kräver lagom mycket tankeverksamhet, samtidigt känner man en viss produktivitet eftersom man har en destination.

När och var, i vardagen, har du din/dina oaser?
Jag tror ett bra tips på att hitta sina oaser är att tänka efter vilka aktiviteter man har till förfogande som är invävda i ens vardag, aktiviteter som man tycker om och som kräver lagom mycket tankeverksamhet. Där kan man andas in en stund och få den där extra vardagskraften och inspirationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar